Contacteer ons via +32 (0)15 21 21 21

Diensten & advies

Gratis waardebepaling

U hebt er ongetwijfeld al eens over nagedacht: U wenst een grotere woning, meer kamers, een grotere tuin? Of, integendeel, u wenst iets kleiner, dat minder onderhoud vraagt zodat u meer kunt genieten van uw vrije tijd? Of wenst u gewoon van omgeving te veranderen? Dan is het nu het juiste moment! De markt is gunstig, er worden goede prijzen gerealiseerd.

Contacteer ons voor een gratis en vrijblijvende waardebepaling.

Tip 1: Een ‘realistische’ vraagprijs blijft doorslaggevend voor de verkoopbaarheid van uw eigendom. Door het grote aanbod hebben potentiële kopers nu eenmaal veel keuze. Kopers zoeken de beste koop tegen de beste prijs. Daarom is het uitermate belangrijk om uw eigendom aan een ‘marktconforme’ prijs op de markt te brengen.

Eigendommen die “te duur” geprijsd zijn geraken meestal niet verkocht.

Sommige makelaars - gelukkig een minderheid - nemen amper de tijd noch de moeite om uw eigendom ‘vakkundig’ te inspecteren. Men ‘overschat’ uw eigendom en belooft u onrealistische verkoopprijzen, in de hoop u zo te kunnen overtuigen met hen samen te werken. Het gevolg voor u is vaak jarenlange financiële zorgen.

Tip 2: Als u een vermoeden hebt dat een makelaar u een onrealistische verkoopprijs ‘belooft’, laat dan in de onderlinge overeenkomst opnemen dat u geen ereloon/commissie verschuldigd bent wanneer de uiteindelijke verkoopprijs > 15% lager ligt dan wat de makelaar u heeft voorgesteld (beloofd). De door de makelaar ‘beloofde’ verkoopprijs zal vermoedelijk snel worden bijgestuurd ;-)

En vooral, als u twijfelt aan de oprechtheid van de makelaar: onderteken niets!

Tarieven

Het makelaarsloon omvat alle kosten (behoudens in bepaalde gevallen de aangevraagde documenten: EPC, elektriciteitskeuring, kadastrale legger, bodemattest, stedenbouwkundige informatie).

Indien er geen verkoop tot stand komt binnen de afgesproken termijn, dan is er geen enkele vergoeding verschuldigd.

Het ereloon van een makelaar is vrij en individueel te bepalen. Doch bedenk, wat van toepassing is voor alle sectoren is het zeker voor de vastgoedsector: “snel, goedkoop, goed, professioneel” gaan meestal niet samen!

KOPEN

In vijf stappen naar uw droomwoning

  1. Weet wat u wil
  2. Bepaal uw budget
  3. Ga op zoek
  4. Zeg ja (of nee)
  5. Feliciteer uzelf
STAP 1 Weet wat u wilt

Hoe ziet uw droomwoning eruit? Wil u een tuin of open haard, een school in de buurt? In eigen land, of in het buitenland? Zet uw wensen op papier. En neem gerust uw tijd. Want een goede voorbereiding is het halve werk. U koopt toch niet elke dag een huis, appartement of bouwgrond …

STAP 2 Bepaal uw budget

Laat u niet verleiden tot een impulsaankoop. Onze tip? Bepaal vóóraf uw budget: dat koopt een stuk veiliger. Maak een eerlijke screening van uw financiële situatie, nu en later. Vergeet ook de bijkomende kosten niet. Tijdens de afbetaling van de lening geniet u jaarlijks van fiscale voordelen. Want interesten, kapitaal en levensverzekering zijn onder bepaalde voorwaarden gedeeltelijk aftrekbaar in België.

STAP 3 Ga op zoek

De eerste hulp bij uw zoektocht? Onze zoekmachine. U fietst eenvoudig en snel door onze uitgebreide database. Kies uw type woning, land en plaats, en klik de zoekmotor in gang. Die is niet alleen handig, maar ook snugger: hij onthoudt uw persoonlijke zoekcriteria én selectie. Zo verfijnt hij de resultaten automatisch bij elke zoekopdracht.
Liever live? Dan staat het team van Vastgoed voor u klaar. Twee weten meer als één. Dus bezoek samen de door u geselecteerde panden, en gebruik de ervaring van uw consulent. Hij weet veel over de omgeving (openbaar vervoer, invalswegen, scholen) en kent de prijzen in de buurt. Vraag hem ook naar de onroerende voorheffing in België en eventuele renovatiekosten.

STAP 4 Zeg ja (of nee)

Twee partijen - vraag en aanbod. Met tussenin: Vastgoed . Uw makelaar kent de spelregels en onderhandelt de beste deal. Resultaat? Iedereen wint. Bovendien helpt hij u met alle formaliteiten, van het compromis en de onderhandse verkoopsovereenkomst tot het verlijden van de notariële akte.

STAP 5 Feliciteer uzelf!

De verkoop is rond: een feestelijk moment! Tijd om afscheid te nemen van Vastgoed ? Nee, natuurlijk niet. Wij blijven u begeleiden, ook na de verkoop met slim advies over renovatiewerken, nutsvoorzieningen en verbouwingen. En met een handige Vastgoed -verhuisgids voor een geslaagde verhuizing. Vraag hem gratis aan. Hulp nodig bij één van de vijf stappen? Neem gerust contact op met ons. Wij adviseren u graag over alle formaliteiten. Persoonlijk, objectief en ongebonden.

Ik wens te kopen
Vraag en antwoord over kopen

Staat u op het punt om een appartement te kopen? Of heeft u net uw droomhuis gevonden? Een belangrijke stap, die u liefst neemt zonder veel kopzorgen. Op deze pagina beantwoorden de Vastgoed -vastgoedspecialisten voor u de meest gestelde vragen van kopers. Wenst u gepersonaliseerd advies? Neem contact op met ons. Onze vastgoedspecialisten adviseren u graag persoonlijk, objectief en ongebonden.

Beiden zijn mogelijk. Toch bent u in het voordeel, als u eerst verkoopt. U kent dan exact uw financiële mogelijkheden. En start met een gerust hart de zoektocht naar uw nieuwe woning. U heeft angst dat uw droomwoning aan uw neus voorbij zal gaan? Koop dan eerst, en maak eventueel gebruik van het overbruggingskrediet. In bepaalde gevallen kunt u nog een tijd in uw huis blijven wonen. Uw Vastgoed -consulent weet er alles over.

Dat bepaalt uw bankier. Zijn criteria? Uw kredietwaardigheid en de verkoopbaarheid van uw huis. U betaalt dan na de verkoop het overbruggingskrediet terug. Opgelet: de kosten en interesten lopen meestal hoog op. Soms zijn andere financieringen interessanter. Vraag meer informatie aan uw Vastgoed -vastgoedspecialist of bankier.

U tekent een compromis wanneer u met de verkoper een prijsovereenkomst heeft bereikt. Opgelet: deze overeenkomst is wettelijk verplicht én bindend. Het is dus heel belangrijk dat alle gegevens juist en volledig zijn, de wetgeving in acht genomen. Uw Vastgoed -vastgoedspecialist begeleidt u bij deze belangrijke stap.

  • de afgesproken prijs
  • het te betalen voorschot en de registratierechten
  • de termijn om het saldo te volstorten
  • de exacte ligging van de woning
  • eventuele erfdienstbaarheden
  • eventuele opschortende voorwaarden
  • bezettingsvergoedingen, als de huidige eigenaar nog een tijdje in de woning wil blijven wonen
  • en nog zo veel meer …

Alle opschortende voorwaarden, zoals de goedkeuring van uw lening, moeten vervuld zijn. Bij de ondertekening wordt ook het voorschot gestort. We gaan na of de woning niet met schulden of lasten bezwaard is. De notariële akte wordt binnen de vier maanden na de ondertekening van het compromis verleden. Dit gebeurt bij de notaris, waar de koper het te betalen saldo volstort en de sleutels van de aangekochte woning ontvangt.

Werk aan de winkel, want binnenkort verhuist u. Lees eerst en vooral onze handige verhuisgids. Die staat boordevol informatie en tips voor een geslaagde verhuizing. Vraag uw gratis exemplaar bij uw Vastgoed -makelaar.

Een greep uit onze tips:

  • Begin nu al met de organisatie van uw verhuizing. Zoek een verhuisfirma en vergeet niet dat inpakken meestal langer duurt dan u denkt.
  • Woont u in een huurwoning? Dan zegt u de huur op. Misschien moet/kunt u zelf een andere huurder vinden?
  • Vraag de water-, gas- en elektriciteitsmaatschappij om de meters af te sluiten en eventuele nieuwe aansluitingen te voorzien.
  • Laat iedereen uw nieuwe adresgegevens weten.

De notariële akte biedt u rechtszekerheid over uw aankoop. De notaris stelt ze op - vandaar de naam - met het compromis als basis. Hij laat ze ook bij het registratie- en het hypotheekkantoor registreren. Zo kunt u geen tweede hypotheek op hetzelfde huis nemen.

Op uw aankoop betaalt u in België registratierechten aan de fiscus. Hoeveel hangt af van verschillende parameters, zoals het kadastraal inkomen en het gewest waarin uw eigendom ligt. Een registratierecht van 10 of 12,5 procent heet een ‘groot beschrijf’. 5 of 6 procent noemen we een ‘klein beschrijf’. Betaalt u groot of klein? Uw Vastgoed -vastgoedspecialist begeleidt en adviseert u.

Het woord zegt het zelf: een opschortende voorwaarde schort de verkoop op. Die wordt pas definitief als aan de voorwaarden, bijvoorbeeld de goedkeuring van uw lening, voldaan is.

Een beëdigde of erkende schatter bepaalt de geschatte waarde van een woning. Zijn criteria zijn objectief: hij kijkt naar de staat van de woning, de ligging, de oppervlakte. Deze schattingswaarde is handig om bijvoorbeeld de successierechten bij een overlijden te bepalen of om de waarde van uw brandverzekering te bepalen.

De verkoopwaarde hangt ook af van subjectieve criteria. De eigenaar en de koper kiezen zelf de uiteindelijke verkoopwaarde. Het aantal kopers heeft onder andere een grote invloed. Hoe meer geïnteresseerde kopers, hoe hoger de verkoopprijs kan oplopen.

  • Internet is een uitstekend kanaal om een woning te vinden. Toch doet een Vastgoed -vastgoedspecialist het nóg beter.
    Hoe maakt hij dan het verschil? Zijn persoonlijke en professionele aanpak werkt duidelijk in uw voordeel en maakt dan ook het verschil.
    U bespaart heel wat tijd door vooraf een selectie te maken van woningen die aan uw eisen beantwoorden.
  • U krijgt gedetailleerd advies en een antwoord op al uw vragen.
  • Ú bepaalt de agenda.
  • U geniet van een kersvers aanbod van woningen die nog niet in de kranten of op internet staan.
  • U profiteert van onze kennis over prijzen, taksen, kosten, financieringen én de omgeving waarin u een huis zoekt.
  • U heeft toegang tot alle mogelijke hulpmiddelen om u grondig te informeren.
  • U staat er dus niet alleen voor! We helpen u van bij het begin van uw zoektocht tot en met het verlijden van de akte.

Nee. Een makelaar wordt uiteraard voor zijn werk betaald - dat is logisch. Maar dankzij hem spaart u ook tijd en … geld uit, want hij kent de markt op zijn duimpje. Bovendien behoedt hij u, dankzij zijn professioneel advies, voor miskopen en administratieve problemen. Op het einde van de rit komt u vaak goedkoper uit mét dan zonder vastgoedadviseur.

U koopt uw bouwgrond én het huis dat u erop gaat bouwen, samen aan. Soms is dit een onaangename verrassing. Onze tip? Lees heel goed de verkoopsvoorwaarden, en overloop ze mét uw Vastgoed -vastgoedspecialist.

  • Notariskosten
    • Registratierechten in België: in Vlaanderen 5 of 10% (afhankelijk van het kadastraal inkomen), in Wallonië 6 of 12,5% (ook afhankelijk van het kadastraal inkomen) en in Brussel 12,5% van de aankoopprijs. Uw Vastgoed -consulent kent de voorwaarden.
    • Kosten leningsakte: afhankelijk van het ontleende bedrag. De kosten omvatten het honorarium van de notaris voor de opmaak van de hypothecaire akte, de kosten voor de hypothecaire opzoekingen en zegelrechten.
  • Schuldsaldoverzekering
    • Bij een woonkrediet sluit u meestal ook een schuldsaldoverzekering af. Overlijdt u? Dan betaalt deze verzekering het openstaande bedrag aan uw financiële instelling terug.
  • Brandverzekering
    • Tijdens de looptijd van het krediet sluit u als eigenaar een brandverzekering af. U doet dit het best meteen na de ondertekening van het compromis. Want vanaf dan draagt u alle risico’s.
  • Dossierkosten
    • Deze kosten rekent uw financiële instelling aan om uw kredietdossier op te stellen.
  • Onroerende voorheffing
    • De onroerende voorheffing in België baseert zich op het kadastraal inkomen van uw woning. En dat staat vermeld op uw jaarlijkse aanslagbiljet.
    • In Nederland houdt u dan weer rekening met de kadasterkosten voor inschrijving van de akte van levering en overdrachtsbelasting. Dit is een belasting van 2 % van de aankoopwaarde die dient betaald te worden na de aankoop.

U kunt alle uitgaven voor uw hypothecaire lening, zoals interesten, kapitaalaflossingen en premies voor een levensverzekering (schuldsaldoverzekering), fiscaal in rekening brengen. U moet dan wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo moet het bijvoorbeeld gaan over uw enige en eigen woning. Uw Vastgoed -adviseur kent alle details.

Gedurende de bedenktijd kan u als koper in Nederland de koopakte alsnog ongedaan maken. De bedenktijd duurt (minimaal) drie dagen en begint op de dag die volgt op de dag dat u de (door beide partijen) ondertekende akte of een kopie daarvan krijgt overhandigd. De bedenktijd eindigt om middernacht van de laatste dag van de bedenktijd.

Voor meer info, kan u altijd contact met ons opnemen.

VERKOPEN

In vijf stappen uw woning verkopen

  1. Kies uw vastgoedspecialist
  2. Bepaal de juiste prijs
  3. Toon uw huis van zijn beste kant
  4. Onderhandel
  5. Doe het papierwerk
STAP 1 Kies uw vastgoedspecialist

Weet u wat een vastgoedmakelaar voor de verkoop van uw woning kan betekenen? Veel!
Hij kent uw buurt en weet welke woningen te koop staan of recent verkocht werden.
Hij bereikt veel potentiële kopers via een sterk netwerk, een goedgevulde woningenportefeuille en een groot klantenbestand.
Hij valt op met advertenties, een overzichtelijke website en een goed gelegen kantoor.
Een kwaliteitsgerichte vastgoedspecialist, die vindt u bij Vastgoed . Laat u overtuigen door onze kwaliteitsgarantie.

STAP 2 Bepaal de juiste prijs

Stel eerst uw marketingplan op. Beter nog: vraag uw Vastgoed -consultent om uw marketingplan uit te werken en bespreek samen een realistische prijs. Zijn meerwaarde? Efficiëntie, discretie en kennis. Hij houdt nauwgezet rekening met de factoren die de waarde van uw woning bepalen: locatie, staat, uitrusting, prijs per vierkante meter en bereikbaarheid.

STAP 3 Toon uw huis van zijn beste kant

Een goede indruk maken, dat is de bedoeling. Hoe? Vraag raad aan uw Vastgoed -vastgoedspecialist. Hij kent de kneepjes van het vak, en coördineert ook de bezoeken van geïnteresseerde kopers. Vraag ook zeker uw gratis exemplaar van onze Verkoopgids. Die staat boordevol tips om uw woning aan te bieden.
Een greep uit onze tips:

  • Maak schoon schip en geef uw huis een flinke schoonmaakbeurt.
  • Barsten in de muren, vlekken op de vloer, defecte deurbel? Herstel alles zo goed mogelijk.
  • Verzorg uw tuin en oprit: het is het eerste wat kopers zien als ze bij u toekomen.
  • Maak uw huis gezellig met bloemen, creëer licht en een aangename temperatuur.
  • Toon in de winter foto’s van uw tuin in volle bloei.

STAP 4 Onderhandel

Klaar voor één van de belangrijkste deals in uw leven? Met onze tips haalt u het onderste uit de kan. Laat uw Vastgoed -consulent onderhandelen: hij weet wat belangrijk is voor de koper en bedingt de beste voorwaarden.
Begin met een realistische vraagprijs: een te hoge prijs jaagt kopers weg. Wees bereid om toe te geven en streef naar een win-winsituatie met de koper.

STAP 5 Doe het papierwerk

De verkoop is gesloten. Proficiat. Uw Vastgoed -vastgoedspecialist helpt u verder met alle formaliteiten. Van de ondertekening van het compromis, ook koopakte genoemd in Nederland, tot het verlijden van de notariële akte.

Hulp nodig bij één van deze vijf stappen? Neem gerust contact op met het Vastgoed -kantoor in uw buurt. Wij adviseren u graag over alle formaliteiten. Persoonlijk, objectief en ongebonden.

Ik wens te verkopen
Vraag en antwoord over verkopen

Uw huis of appartement verkopen? Dat doet u best met kennis van zaken. Heldere informatie en tips zijn niet alleen meer dan welkom, ze zijn zelfs cruciaal. Wat zijn uw rechten en plichten als verkoper? Welke rol speelt uw makelaar? Welke garanties biedt hij u?

Op deze pagina hebben de Vastgoed vastgoedspecialisten voor u de meest gestelde vragen van eigenaars-verkopers beantwoordt.

Wenst u gepersonaliseerd advies? Neem dan contact op met het Vastgoed -kantoor in uw buurt. De Vastgoed -vastgoedspecialisten adviseren u graag persoonlijk, objectief en ongebonden.

Heeft u een exclusieve overeenkomst afgesloten met een vastgoedmakelaar? Dan verwijst u de koper gewoon door. De vastgoedmakelaar gaat dan onder andere de solvabiliteit van de koper na om u gerust te stellen.

Sommige mensen denken: hoe meer makelaars, hoe sneller de verkoop. Niets is minder waar. Bij een niet-exclusieve overeenkomst staan huizen net langer te koop en worden ze meestal onder de prijs verkocht.
Waarom? Een overvloed aan advertenties van verschillende kantoren zorgt letterlijk voor een goedkoop imago: kandidaat-kopers denken dat u snel – lees: tot elke prijs – van uw woning af wilt. Bovendien spelen kopers vaak verschillende kantoren tegen elkaar uit om de prijs te beïnvloeden. Brengt de koper een bod uit? Dan wordt de situatie nog complexer. Want welke makelaar is aan zet? Die onduidelijkheid heeft een negatieve invloed op de verkoopprijs. Conclusie? Om snel en voordelig te verkopen, kiest u het best voor één kantoor.

U tekent een compromis, ook koopakte genoemd in Nederland, wanneer u met de koper een prijsovereenkomst heeft bereikt. Opgelet: deze overeenkomst is wettelijk verplicht én bindend. Het is dus heel belangrijk dat alle gegevens juist en volledig zijn, de wetgeving in acht genomen. Uw Vastgoed -vastgoedspecialist begeleidt u bij deze belangrijke stap.

Wat staat er in het compromis?

  • de afgesproken prijs
  • het te betalen voorschot en de registratierechten
  • de termijn om het saldo te volstorten
  • de exacte ligging van de woning
  • eventuele erfdienstbaarheden
  • eventuele opschortende voorwaarden
  • bezettingsvergoedingen, als u nog een tijdje in uw woning wil blijven wonen
  • en nog zo veel meer …

Zijn alle opschortende voorwaarden, zoals de goedkeuring van de lening van de kopers, vervuld? Dan is het compromis van kracht. Na ondertekening wordt het voorschot gestort. De notariële akte wordt binnen de vier maanden na de ondertekening van het compromis verleden. Dit gebeurt bij de notaris, waar de koper het te betalen saldo volstort en de sleutels van de aangekochte woning ontvangt.

De notariële akte biedt u rechtszekerheid. De notaris stelt ze op – vandaar de naam - met het compromis als basis. Hij laat ze ook bij het registratie- en het hypotheekkantoor registreren. Zo kunt u geen tweede hypotheek op hetzelfde huis nemen.

U betaalt aan uw vastgoedmakelaar een ereloon (of commissie) voor het verlenen van zijn diensten. Het bedrag is vooraf schriftelijk en duidelijk vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst. Spring gerust eens binnen bij het Vastgoed -kantoor in uw buurt. Wij nemen graag de tijd om onze diensten en tarieven in alle transparantie samen met u te overlopen.

Voor meer info, kan u altijd contact met ons opnemen.

HUREN

In vijf stappen naar uw huurwoning

  1. Weet wat u wil
  2. Bepaal uw budget
  3. Ga op zoek
  4. Sluit het huurcontract af
  5. Verhuis
STAP 1 Weet wat u wil

Hoe ziet uw huurwoning of -appartement eruit? Wil u een ingerichte keuken, een terras, een parkingplaats? In eigen land of in het buitenland? Zet uw wensen op papier. En selecteer samen met uw Vastgoed -vastgoedspecialist de woningen en appartementen die in aanmerking komen. Zo bespaart u heel wat tijd en kosten.

STAP 2 Bepaal uw budget

Bepaal vóóraf uw budget: dat huurt een stuk gemakkelijker. Maak een eerlijke screening van uw financiële situatie: heb ik een vast inkomen, kan ik de huurwaarborg betalen, wat is de maximale huur? Vergeet ook de bijkomende kosten niet.

STAP 3 Ga op zoek

De eerste hulp bij uw zoektocht? Onze zoekmachine. U fietst eenvoudig en snel door onze uitgebreide database. Kies uw woningtype, land en plaats, en klik de zoekmotor in gang. Die is niet alleen handig, maar ook snugger: hij onthoudt uw persoonlijke zoekcriteria én selectie. Zo verfijnt hij de resultaten automatisch bij elke zoekopdracht.

Liever live? Dan staat uw Vastgoed -vastgoedspecialist voor u klaar. Want twee weten meer dan één. Dus bezoek samen de door u geselecteerde panden, en gebruik de ervaring van uw consulent. Hij weet veel over de omgeving (openbaar vervoer, invalswegen, scholen) en kent de prijzen in de buurt.

STAP 4 Sluit het huurcontract af

Twee partijen - vraag en aanbod. Met tussenin: uw Vastgoed -specialist. Hij kent de spelregels en onderhandelt de beste deal. Bovendien helpt hij u bij de opmaak van het huurcontract van bepaalde duur. Hij houdt daarbij rekening met de recentste wijzigingen in de huurwet: verplichte plaatsbeschrijving en registratie van het huurcontract, huurwaarborg en verzekeringen.

STAP 5 Verhuis

Hoe plant u een geslaagde verhuizing? Wie moet u informeren? Waar vindt u verhuisdozen? U vindt alle antwoorden in onze handige Vastgoed -verhuisgids. Vraag hem gratis aan bij het Vastgoed -kantoor in uw buurt.

Hulp nodig bij één van deze vijf stappen? Neem gerust contact op met het Vastgoed -kantoor in uw buurt. Wij adviseren u graag over alle formaliteiten. Persoonlijk, objectief en ongebonden.

Ik wens te huren
Vraag en antwoord over huren

Staat u op het punt om een appartement te huren? Heeft u net uw droomhuis gevonden? Een belangrijke stap, die u liefst neemt zonder veel kopzorgen. Op deze pagina beantwoorden de Vastgoed -vastgoedspecialisten voor u de meest gestelde vragen van huurders.

Wenst u gepersonaliseerd advies? Neem dan contact op met het Vastgoed -kantoor in uw buurt. De Vastgoed -vastgoedspecialisten adviseren u graag persoonlijk, objectief en ongebonden.

Neen, elk contract heeft nu een bepaalde duur, meestal 9 jaar. Contracten van onbepaalde duur afgesloten vóór 28 februari 1991 veranderden door de nieuwe huurwet automatisch in contracten van bepaalde duur.

Welke huurcontracten bestaan er dan wel ?

Er bestaan 4 verschillende huurcontracten: één van 9 jaar, één van korte duur (maximaal 3 jaar), één van lange duur (langer dan 9 jaar) en één levenslang contract. Hieronder leest u alle details. Is er iets onduidelijk? Vraag dan zeker meer uitleg aan een van onze Vastgoed -specialisten, want de huurwetgeving is niet eenvoudig.

  • Dit contract stopt na 9 jaar. Eén voorwaarde: u zegt het minstens 6 maanden voor het einde op. Doet u dat niet, dan loopt het stilzwijgend door, telkens voor een periode van 3 jaar.
  • Als huurder kunt u op elk moment het contract beëindigen mits een opzegtermijn van 3 maanden. Beëindigt u het contract binnen de eerste 3 jaar , dan moet u bovendien een schadevergoeding betalen. Maakt de verhuurder een einde aan het contract? Dan kunt u een verkorte tegenopzeg van één maand doen, zonder schadevergoeding.
  • Ook de verhuurder kan binnen de periode van 9 jaar het contract opzeggen met een opzegtermijn van 6 maanden:
    • Als hij de woning zelf wil bewonen of wil laten bewonen door een familielid, dan kan dit op elk moment gedaan worden;
    • Als hij – indien dit contractueel niet wordt uitgesloten – belangrijke verbouwingswerken wil uitvoeren. Dit kan alleen aan het einde van elke periode van 3 jaar;
    • Zonder motief; dan betaalt hij een schadevergoeding gelijk aan 9 maanden huur aan het einde van de eerste periode van 3 jaar, en gelijk aan 6 maanden huur aan het einde van de tweede periode van 3 jaar.
  • Registreert de verhuurder het contract niet binnen de 2 maanden? Dan mag de huurder het huurcontract steeds beëindigen, zonder opzeggingstermijn en vergoeding.

Deze huur eindigt na maximum 3 jaar. De huurder of verhuurder moet het contract 3 maanden vóór de einddatum opzeggen. Vroeger kan niet, behalve wanneer dat in het huurcontract staat.
Het huurcontract kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur de 3 jaar overschreidt.
Blijft u daarna in de woning wonen of is de totale duur van de huur meer dan 3 jaar? Dan gaat het huurcontract over in één van 9 jaar, te tellen vanaf het begin van het eerste contract.

Deze huur eindigt na de overeengekomen periode van meer dan 9 jaar. De huurder of verhuurder moet het contract 6 maanden vóór einddatum opzeggen. Anders loopt het stilzwijgend telkens opnieuw 3 jaar door.

U kunt het levenslange huurcontract op eender welk moment opzeggen. De opzegtermijn bedraagt 3 maanden. De verhuurder kan dit contract niet opzeggen tenzij dit uitdrukkelijk voorzien is in de overeenkomst zelf.

  • Bepaalde kosten zijn ten laste van de huurder. Denk aan het gemeenschappelijke verbruik in een appartementsgebouw, de energiekosten of het onderhoud. Deze kosten staan in het huurcontract vermeld.
  • Indexatie: de huurprijs wordt jaarlijks aangepast aan de kosten van levensonderhoud volgens een bij wet bepaalde formule.
  • Brandverzekering: de meeste huurcontracten verplichten u om een brandverzekering af te sluiten. Deze clausule is niet van dwingend recht. Toch raden wij u altijd aan om een brandverzekering te nemen. Want bij brand bent u aansprakelijk, tenzij u bewijst dat de brand niet door uw schuld is ontstaan.
  • Notariskosten: elke huurovereenkomst die is afgesloten voor een termijn van meer dan 9 jaar, moet vervat zijn in een authentieke akte om tegenwerpelijk te kunnen zijn aan derden. Die kosten kunnen doorgerekend worden aan de huurder.
Voor meer info, kan u altijd contact met ons opnemen.

VERHUREN

In vijf stappen uw woning verhuren

  1. Kies uw vastgoedspecialist
  2. Bepaal de juiste prijs
  3. Toon uw huis van zijn beste kant
  4. It’s a deal!
  5. Neem uw tijd voor het papierwerk
STAP 1 Kies uw vastgoedspecialist

Hij kent uw buurt en weet welke woningen te huur staan of recent verhuurd werden. Hij bereikt veel potentiële huurders via een sterk netwerk van zoekende klanten. Hij geeft u graag nuttige tips om uw eigendom beter op de verhuurmarkt te positioneren – ook als het om een vakantiewoning gaat. Uw vastgoedspecialist vindt u bij Vastgoed . Laat u overtuigen door onze kwaliteitsgarantie.

STAP 2 Bepaal de juiste prijs

Stel eerst uw marketingplan op. Nog beter: vraag uw Vastgoed -adviseur om uw marketingplan uit te werken en bespreek samen een realistische verhuurprijs. Verhuurt u uw woning onder de marktwaarde, dan is ze misschien sneller verhuurd, maar mist u een deel van de meerwaarde. Zet u te hoog in, dan haken heel wat kandidaat-huurders vroegtijdig af en verliest u tijd en geld. Vertrouw daarom op uw Vastgoed -vastgoedspecialist. Hij houdt nauwgezet rekening met de factoren die de waarde van uw eigendom bepalen: locatie, staat, uitrusting, prijs per vierkante meter en bereikbaarheid.

STAP 3 Toon uw eigendom van zijn beste kant

Een goede indruk maken, dat is de bedoeling. Hoe? Vraag raad aan uw Vastgoed -vastgoedspecialist. Hij coördineert de bezoeken van geïnteresseerde huurders, en leert u de kneepjes van het vak:

  • Maak schoon schip en geef uw huis een flinke schoonmaakbeurt.
  • Barsten in de muren, vlekken op de vloer, defecte deurbel? Herstel alles zo goed mogelijk.
  • Spreek een breed publiek aan en zorg voor een neutrale uitstraling.
  • Verzorg uw tuin en oprit: het is het eerste wat kandidaat-huurders zien als ze bij u aankomen.
STAP 4 It’s a deal!

Twee partijen - vraag en aanbod. Met tussenin: uw Vastgoed -specialist. Hij kent de spelregels, en onderhandelt de beste deal. Bovendien helpt hij u bij de opmaak van het huurcontract van bepaalde duur, de recentste wijzigingen in de huurwet in aht genomen: verplichte plaatsbeschrijving en registratie van het huurcontract, huurwaarborg en verzekeringen.

STAP 5 Neem uw tijd voor het papierwerk

De verhuurovereenkomst is gesloten. Proficiat. Uw Vastgoed -consulent helpt u verder met alle formaliteiten zoals de opmaak van het huurcontract, de verplichte plaatsbeschrijving en registratie van het huurcontract, de huurwaarborg en de verzekeringen. Tijd om afscheid te nemen van Vastgoed ? Nee, natuurlijk niet. Want wij blijven uw vastgoedspecialist, ook na het vinden van een nieuwe huurder voor uw eigendom. Zo vervullen we het beheer van uw vastgoed en de taken als syndicus.

Hulp nodig bij één van de vijf stappen? Neem gerust contact op met het Vastgoed -kantoor in uw buurt. Wij adviseren u graag over alle formaliteiten. Persoonlijk, objectief en ongebonden.

 

Ik wens te verhuren
Vraag en antwoord over verhuren

Uw huis of appartement verhuren? Dat doet u best met kennis van zaken. Heldere informatie en tips zijn niet alleen meer dan welkom, ze zijn zelfs cruciaal. Wat zijn uw rechten en plichten als verhuurder? Welke rol speelt uw makelaar? Welke garanties biedt hij u?

Op deze pagina beantwoorden de Vastgoed -vastgoedspecialisten voor u de meest gestelde vragen van eigenaars verhuurders.

Wenst u gepersonaliseerd advies? Neem dan contact op met het Vastgoed -kantoor in uw buurt. De Vastgoed -vastgoedspecialisten adviseren u graag persoonlijk, objectief en ongebonden.

Ja. U moet het huurcontract binnen de twee maanden na de ondertekening op het registratiekantoor laten registreren. Gebeurt dit niet, dan kan de huurder het huurcontract verbreken zonder vooropzeg of schadevergoeding. De registratie beschermt u ook bij een betwisting tegenover derden.

Een plaatsbeschrijving is een gedetailleerde, schriftelijke beschrijving van de staat van uw eigendom. U maakt er één bij het begin en één op het einde van de huur.

  • Bij het begin van de huur: huurder en verhuurder zijn aanwezig en ondertekenen de plaatsbeschrijving. Wat er niet instaat, wordt geacht in goede staat te zijn. Neem ook de standen van de meters voor water, gas en elektriciteit op.
  • Op het einde van de huur: vóór de nieuwe huurder zijn intrek neemt, maken de vorige huurder en de verhuurder een nieuwe plaatsbeschrijving. De vorige huurder moet geen normale slijtage vergoeden, tenzij dit uitdrukkelijk vermeld is in het huurcontract.

De huurwetgeving is een complexe materie die voortdurend verandert. Uw Vastgoed -specialist houdt de vinger aan de pols.
Heeft u specifieke vragen? Neem dan contact op met hem. Of ga even langs in het Vastgoed -kantoor in uw buurt. We geven u graag vrijblijvend advies.

Voor meer info, kan u altijd contact met ons opnemen.